درحالیکه وزیر صنعت، معدن و تجارت در روزهای پایانی سال گذشته کاهش فاصله قیمت خودرو در حاشیه بازار و محل کارخانه و بهبود کیفیت را پیش شرطهای افزایش رسمی قیمت خودرو اعلام کرده بود، طی نیمه نخست امسال همه خودروهای داخلی و وارداتی گران شده، شرکتهای خودروسازی از عرضه بسیاری از خودروها به بازار خودداری کرده و فاصله قیمتی برخی خودروهای داخلی در محل کارخانه و حاشیه بازار به حدود 15میلیون تومان رسیده است.
توقف عرضه بیشتر خودروها به بازار توسط خودروسازان داخلی طی ماههای اخیر عامل اصلی افزایش بیرویه قیمتها در بازار بوده است، بهنحوی که این امر سبب شده تا اختلاف قیمت مصوب و حاشیه بازار خودروهای پژو 206تیپ شش، پژو 207و مگان به حدود 14میلیون تومان برسد و این اختلاف قیمت در مورد خودروهایی مانند تندر 90به حدود پنج میلیون تومان، محصولات خانواده پراید به حدود یک میلیون تومان، پژو پارس دو و نیم میلیون تومان، تیبا سه میلیون تومان و درخصوص تیانا نیز به حدود 20میلیون تومان رسیده است.
بنابر این گزارش قیمت 206تیپ دو از 16میلیون و 187هزار به 22میلیون ، تیپ پنج از 18میلیون و 215هزار به 25میلیون و 500هزار، تیپ شش از 20میلیون و 812هزار به 34میلیون ، 206صندوق دار از 14میلیون و 569هزار به 21میلیون، پژو 207دنده اتوماتیک از 27میلیون و 761هزار به 36میلیون، تندر 90فول از 17میلیون و 540 هزار به 20میلیون و 500هزار ، سایپا 132از 10میلیون و 41هزار به 11میلیون و 200هزار ، سایپا 131از 9میلیون و 940هزار به 10میلیون و 100هزار ، مگان اتوماتیک 2000از 37میلیون و 210هزار به 51میلیون ، ماکسیما دنده اتوماتیک از 58میلیون و 890 هزار به 72میلیون تومان بهترتیب در محل کارخانه و حاشیه بازار افزایش یافته است.
افزایش رسمی قیمت برخی خودروها
گرچه پیش شرط مهدی غضنفری برای بررسی درخواستهای افزایش رسمی قیمت توسط خودرو سازان بهبود کیفی و کاهش فاصله قیمتی خودرو در محل کارخانه و حاشیه بازار بوده و این پیش شرطها هنوز محقق نشده است اما طی چندماه اخیر قیمت برخی انواع خودروهای داخلی افزایش پنج تا 9درصدی را شاهد بوده و تازهترین خبرها از موافقت کمیته قیمتگذاری خودرو با افزایش قیمت محصولات مدیرانخودرو حکایت دارد، بهنحوی که پس از تأیید کمیته قیمتگذاری این شرکت، فروش نقدی برخی خودروهای خود با قیمتهای جدید را آغاز کرده است.